Spring Symposium 2017 i Vadstena, Sverige

Odin and Freya – Songs of Love and Wisdom

Workshops:

The Wisdom of Music

Discover chants, songs and stories from the magic roots of Yggdrasil

Fasciliteret af Margareta Wärja og Per Espen Stokknes

Dance Theatre

Odin and Freya as Contemporary Resource: The Interplay of Ancient Power and it’s Movement in the body

Fasciliteret af Melinda Ashley Meyer og Marcus Alexander

Evoking the Revelers of the North

Welcome revelers. Welcome to the cottage of Discovery, where judgement of self and others is replaced with curiosity of us to a place of merry making where characters emerge in sound, motion, and maybe even a bit of drama. Who… might arise to adorn itself in costumery yet to be imagined.

Fasciliteret af Harold McKinney og Kirsi Lybeck

Peeling the Onion

Music, a praise of love – poetry, an act of peace to keep the Strange alive.

An intermodal studio for comedians.

Fasciliteret af Paolo Knill og Margo Fuchs Knill

I år fejres 30 års jubilæet for afholdelse af Spring Symposium i Vadstenas historiske omgivelser. Det er her i 1344 at nonnen Birgitta af Vadstena, også kendt som den hellige Birgitta, grundlægger et kloster, som i de følgende århundreder bliver åndeligt centrum. Vi er indlogeret tæt på klosteret i lokaler, hvoraf nogle af dem tidligere har virket som mentalt hospital, i området hvor den nuværende Vadstena Folkhögskola ligger. Søen Vättern sørger for syn til horisonten og hver dag blæser vinden med kraft.

Det er med stor taknemmelighed at jeg drager afsted til det andet Spring Symposium to år i træk, i 2016 og 2017 er jeg repræsentant for det danske institut ved Steen Lykke: hvilket åbner op for at lære såvel deltagere, undervisere som andre institutter, akademier og organisationer bedre at kende og en uddybende tilgang til den måde underviserne faciliterer deres workshops på. Dette år er vi to danskere: Rasmus Forman og jeg.

The Wisdom of Music

Udgangspunktet er den nordiske mytologi, de urgamle lyde fra runer, kærlighedens rejse i poesi og musik. At give slip på det, der ikke længere tjener, ofre det ved Yggdrasils fod og ønsket om det nye må udfolde sig gennem energien fra fire udvalgte nordiske toner. Valget af to toners kraft manifesteres gennem kroppens bevægelser over gulvet omgivet af cirklen af de andre deltagere, der synger med. Vi laver i en gruppe en opførsel i sang og performance i et kirkerum før vores egen ofring. Smukke toner fra Per Espens klaver og Margeretas fløjte/klarinet.

Dance Theatre

Bevægelsen og dansen er i fokus. Hvordan tager vi det vi lærer i workshoppen og på symposiet med ud i verden og ind i dagligdagen? Hvor finder du kraft? Hvordan leger du med kaoset i universet? Hvordan opfører du dig i livets dans? Hvordan håndterer du frihed og dagligdagens gøremål?

Evoking the Revelers of the North

Får vi alle mulighed for at blive udklædt med stof, papir, glimmer og pap. Til slut går alle catwalk med udklædning, hvor tilskuerne kommer med spontant feedback og applaus. Det foregår i en hytte med brændeovn en cykeltur væk fra Vadstena Folkhögskola. Vi arbejder i grupper på 3.

Peeling the onion
Her leges der med performance af et katteoptog med Freja, som fører. Performance, teater og poesi, som arbejder udfra det humoristiske og absurde.

“The now
Reflected in the eye
Of a cow
Dissapeared somehow
The never
Came to help
And forever
Was to dwell
On the neverending well”

I kunsten er der ingen fjende, du arbejder med den uanset. Det er en healingsproces, hvor du kommer overens med det hele. Testen er: kan du også grine midt i alt dette? Vi må lærer at være i vanskelighederne og holde dørene åbne.

Community arts

Hver dag begynder med bevægelse, dans og ord, ord eller sætninger, der bliver givet os i indgangen til lokalet vi befinder os i.

Vi afslutter symposiet med at hver enkelt gruppe, 4 grupper på ca. 25 deltagere, laver hver deres performance. Denne performance bliver meget improviseret, men der er samtidig en leder af hver gruppe. Vores gruppe har valgt ’silence’ og lidt parakdosalt, for vi har snakket en del under symposiet, under de fire workshops. En meget engageret og kommunikerende gruppe mennesker.

Den sidste aften er der Grand Final, hvor der er performance fra hver af de fire grupper. Vi har Margareta Wärja med som musiker, vi er klædt i sort og det eneste vi ved er at vores performance ender i en mennskeskulptur.

Lysten til at stikke af, forsvinde som en sæbeboble i luften. Det er sådan jeg har det. Det at bevæge sig ind i en menneskemængde, sin gruppe, hvor der er et frit rum af udfoldelse, og alligevel mærke egne begrænsninger og fordomme, kræver at lukke op for sin tillid. Jeg beder en bøn og giver slip, bevæger mig ind på scenen med musikken og de andre i gruppen. Jeg bliver budt velkommen, får plads og min krop flyder med i det rum. Mærker gulvets hårdhed, musikkens rytmer og de andres kroppe, veje, der bliver åbnet, berøringer af tillid. Vi ender til sidst i et synkront værk af vores mørke kroppe. Jeg er bevæget og glad. For første gang åbner community arts op for hvad det kan, når alle bevæger sig mod et fokuspunkt, og rejsen derhen er uvis og bare må opleves, berøres med skrøbelighed og mod.

Næste år afholdes Spring Symposiet i Berlin den 3. -8. april 2018. Det er Barbara Hilscher-Witte fra Expressive Arts Instituttet ‘Step Ahead’ i Berlin, der står for planlægning sammen med Spring Symposium komitéen. Temaet er: ‘I set the foot in the air and it carried’. Inspireret af digteren Hilde Domain. Ifølge Hilde Domain kræver det 3 typer af mod at være kunstner: modet til at være den du er, at udtrykke dig og at være tilgængelig.

Henriette Lykke

FacebookTwitterGoogle+Del

Comments are closed.